Научници решили тајне древних алхемичара /фото/

© Фото : Talia Abulafia, Israel Antiquities AuthorityРадионица за топљење бакра стара око 6.500 година у Биршиби.
Радионица за топљење бакра стара око 6.500 година у Биршиби. - Sputnik Србија
Научници су открили радионицу за топљење руде бакра стару око 6.500 година у околини Биршибе, главног града пустињског и полупустињског региона Негев на југу Израела, а потом су успели да реконструишу најстарију металуршку пећ на свету и произведу бакар по древној методи.

Студија коју су спровели израелски наичници Универзитета у Тел Авиву и Израелске управе за антиквитете, објављена у часопису „Археолошка наука“, доказује колико је тај регион у то време био технички и социјално напредан.

Научници тврде да њихови налази доказују теорију да је у друштву бакарног доба постојала елита која је имала професионалне тајне, попут начина стварања бакра.

Почетак рада на студији, објављеној под насловом „Паљење пећи: Нови увиди о металуршким праксама у бакарном добу у Јужном Леванту из недавно откривене радионице за топљење бакра у Хорват Бетеру (Израел)“, везан је за 2017. годину, кад је откривена радионица.

„Ископавањем су откривени докази о производњи из периода халколита, пре око 6.500 година. Открића укључују и малу радионицу за топљење бакра са крхотинама пећи направљене од калаја, у којој се топила руда бакра, као и пуно бакарне шљаке“, рекла је Талиа Абулафиа, директорка ископавања Израелске управе за антиквитете.

Металургија се појавила широм јужних делова Блиског истока у другој половини 5. миленијума пре нове ере и током „периода халколита“ у 4. и 3. миленијума пре нове ере.

Током халколитског периода (реч „халколит“ потиче од грчких речи „бакар“ и „камен“) у обради метала и даље су коришћени камени алати.

У време када је бакар први пут прерађен, тај револуционарни технолошки процес се обично одвијао далеко од рудника, без очигледног разлога, иако истраживачи сматрају да је то учињено да би се заштитила „технолошка тајна“.

„Важно је схватити да је прерада бакра била висока технологија у том периоду. У целом древном свету није било софистицираније технологије“, каже научник Ерез Бен-Јосиф.

Научници који су учествовали у истраживању верују да иако друштво у то време још није било урбанизовано, нови докази показују да је било хијерархијско, а познавање технологије топљења бакра давало је привилегован положај.

Предмети од бакра, наводе научници, направљени су углавном за „ритуалне и симболичне обреде“, док је камен био коришћен за израду предмета за свакодневну употребу.

Студенти постдипломских студија покушали су током неколико лета да употреба реконструисане пећи из Биршибе не би ли произвели бакар по древној методи. У јуну 2020. године, коначно су успели.

Прочитајте још: