Београд+ 15°C
Ниш+ 17°C
    Свемир

Да ли тамна енергија уопште постоји

Pixabay

Научници на прагу разоткривања једне од највећих мистерија свемира.

Нови експеримент требало би да искористи гравитационе таласе — мале наборе на ткању димензија простор-времена — како би открио истину о томе зашто се свемир тако брзо и тако непредвидљиво шири.

Астрономи су открили да се галаксије попут Млечног пута брзо удаљавају једне од других, а још више су се изненадили када су сазнали да оне заправо убрзавају док јуре космосом.

Нагађало се да то има везе са мистериозном силом познатом као тамна енергија, на шта је својевремено сумњао и сам Алберт Ајнштајн, али је онда одбацио своје прорачуне, мислећи да је направио неку грешку.

Међутим, постоји још једна могућност — да у таквим пространствима гравитација не делује онако како очекујемо.

Сада стручњаци Универзитета у Единбургу верују да су пронашли начин да реше ову загонетку мерећи брзину којом гравитациони таласи пролазе свемиром.

Ако се испостави да се таласи шире брзином светлости, то ће искључити могућност да гравитација другачије делује у великим пространствима. С друге стране, ако се њихова брзина икад буде разликовала од брзине светлости, теорија о тамној енергији мора се вратити на разматрање.

Тај експеримент највероватније ће спровести Лиго лабораторија у САД, чији су детектори и потврдили постојање гравитационих таласа по први пут у историји.

Др Лукас Ломбрајзер са Универзитета у Единбургу каже да је то откриће отворило нови прозор за посматрање свемира.

„Наши резултати показују да све ово води ка решавању једног од кључних проблема физике“, каже он.

Ново истраживање објављено је у часопису „Физикс летерс Б“.

Извор: Индипендент