Руски истраживачки тим, на челу са астрофизичаром, професором Московског државног универзитета „Ломоносов“ др Владимиром Липуновим, направио је јединствен систем телескопа „Мастер“. Захваљујући њему, у последњих 15 година откривено је око 1.500 небеских тела.

„Систем ’Мастер‘ (мобилни астрономски систем телескопа-робота) размештен је у пет руских градова, у Јужној Африци, Аргентини и на Канарским острвима. Наши роботи знају све о небу. Аплоудовали смо у њих све неопходне податке“, каже Липунов за Спутњик.

Захваљујући систему „Мастер“, научници откривају променљиве звезде, комете, астероиде, супернове.

Мастер телескоп
    © Sputnik / Владимир Смирнов
    Мастер телескоп

Телескоп који је инсталиран у Аргентини у августу ове године фиксирао је судар неутронских звезда, што руски научник сматра највећим успехом овог система.

По први пут у историји научници су забележили гравитационе таласе који су изазване овим сударом.

„Неутронске звезде су прави диносауруси наше васионе. Судари оваквих звезда трају неколико десетина секунди и дешавају се врло ретко. Раније се сматрало да само судар црних рупа може да изазове гравитациони талас, али испало је до је то могуће и када су у питању неутронске звезде“, објашњава Липунов.

Како наводи часопис „Наука и живот“ овaj проналазак допринео је формирању нове научне дисциплине — гравитационо-таласне астрономије, која ће дати човечанству нове податке о томе како функционише васиона. Проучавање сигнала, који су добијани сударом неутронских звезда, обезбедиће научницима нове информације о особинама „суперчврсте“ супстанце. Осим тога, спајање звезда је довело до стварања тешких елемената, тако да може да се говори о својеврсној галактичкој „фабрици“ тешких елемената.

Такође, 17. августа 2017. године на удаљености од 130 милиона светлосних година у галактици NGC4993 неколико телескопа, између осталог и руски телескоп „Мастер“, забележили су судар две неутронске звезде који је изазвао гравитациони талас. Иначе, научници који су 2015. године открили прва таласања у закривљености простор-времена, позната као гравитациони таласи, ове године су добили Нобелову награду за физику. Постојање ових таласа још једном доказује да је Ајнштајнова теорија релативитета тачна.

теорија релативитета, научници, телескоп МАСТЕР, Алберт Ајнштајн