Пронађени остаци џиновског диносауруса у Африци са срцастим репом

© REUTERS / Mark Witton/Handout Диносаурус Mnyamawamtuka из периода креде
Диносаурус Mnyamawamtuka из периода креде - Sputnik Србија
Палеонтолози су на југу Танзаније открили скоро цео скелет изузетно необичног титаносауруса, чији је реп сличан облику срца, а његов опис и потенцијалне породичне везе објављени су у часопису „Плос ван“.

„Ово откриће нам је помогло да схватимо како је изгледала афричка фауна током једне од епоха ’великих промена‘. Осим тога, сада боље разумемо каква је била географија континента у то време“, изјавила је Џуди Ског, портпаролка америчке Националне научне фондације.

Титаносауруси су подгрупа сауропода — великих четвороножних животиња биљоједа, које су се ослањали на своју огромну тежину, велики број јаја која су полагали и брз раст младунаца.

Зебре и жирафе у Кенији - Sputnik Србија
Револуционарни докази из Африке о развоју живота на Земљи

Остаци већине титаносаура, укључујући и рекордне по величини аргентиносаурусе, који су били дуги 35 метара и тешки око 90 тона, пронађени су на територији Патагоније, провинције на југу Аргентине, где су се у далекој прошлости створили услови за опстанак и напредак ових гиганата.

Недавно су научници почели да проналазе остатке сличних древних гмизаваца у Сибиру и на северу Африке. То их је навело да претпоставе да су титаносауруси могли да насељавају све делове древне Земље и да започну велику потрагу за њиховим остацима. Научници се надају да би њихова анализа могла да открије прапостојбину џиновских животиња и да објасни како су успеле да покоре целу планету.

Ерик Горскак и Патрик О′Конор са Универзитета Охајо (САД) вршили су ископавања на југу Танзаније, где се налазе стене које су се формирале пре око 100-120 милиона година, средином периода креде. Овај период је интересантан за научнике, јер су у то време почеле да се мењају флора и фауна након изумирања изазваног великим изливањем магме. Због тога је изумрло неколико група диносауруса, што је довело до рашчишћавања еколошке нише за титаносаурусе и остале животиње које су живеле у периоду креде.

Пре више од десет година О′Конор и Горскак пронашли су огромну кост титаносауруса „заглављену“ на стеновитој обали сушне реке Мтука. Последње четири године научници су извлачили остатке титаносауруса, који су се, на опште изненађење, показали потпуним. Иако су научници на почетку претпостављали да су пронашли остатке малависауруса, ипак су према пронађеним костима, зубима и фрагментима лобање закључили да је то нова врста сауропода, којој су дали име Mnyamawamtuka moyowamkia, што на свахили језику значи „животиња из реке Мтука са срцастим репом“. Према објашњењима научника, име је повезано са веома необичном карактеристиком пронађеног титаносауруса — пршљенови његовог репа су по облику слични срцу човека или других великих сисара.

Фараонска гробница са 50 мумија у граду Миња - Sputnik Србија
Откриће године? Пронађено 50 мумија у просторији на девет метара под земљом код Каира

Како научници истичу, ова карактеристична обележја помогла су им да утврде старост свих седимената у близине реке Мтука и да разумеју како се одвијала еволуција афричких титаносауруса.

Научници имају разлога да верују да је управо Африка, а не Јужна Америка, била прапостојбина тих гиганата, јер су најстарији и најразноврснији остаци титаносауруса, укључујући и Mnyamawamtuka moyowamkia пронађени на Црном континенту.