Откриће у Израелу које мења све што смо знали о Блиском истоку

© Depositphotos.com / MicrogenАрхеолог током ископавања
Археолог током ископавања - Sputnik Србија
Израелски археолози су пре почетка изградње ауто-пута близу Јерусалима открили 9.000 година старо, велико неолитско насеље и то пет километара удаљено од престонице те земље.

Ради се о највећем насељу из млађег каменог доба до сада откривеном у Израелу и на Блиском истоку. Ту је, према процени археолога, живело између 2.000 и 3.000 становника, што је величина упоредива са данашњим већим градом и тада се могло сматрати метрополом, пишу израелски медији, позивајући се на наводе државне Управе за старине, а преноси Б 92.

„Први пут смо у Израелу открили тако велико насеље из раздобља неолита“, рекли су археолози Хамуди Калаили и Јакоб Варди.

„Остатке насеља старог 9.000 година открили смо само неколико десетина центиметара испод површине земље, близу града Моце. Сматрамо да је то прекретница у истраживању праисторијских насеља, због величине и добро очуваних артефаката“, рекао је Варди и додао:

„Ово археолошко налазиште ће из темеља променити оно што смо до сада знали о периоду неолита.“

До сада се, наиме, веровало да подручје Јудеје није било насељено и да су таква налазишта постојала само са друге стране реке Јордан.

Праисторијска Моца би се по тадашњем броју становника могла упоредити са данашњим Јерусалимом или Тел Авивом. Људи који су тамо живели одржавали су трговачке и културне везе са становницима Анадолије, будући да оданде потичу предмети од вулканског стакла (опсидијана) који су откривени на налазишту.

Становништво се бавило ловом, сточарством, посебно узгојем оваца и пољопривредом.

На локалитету су пронађене хиљаде врхова стрела, секире, ножеви, накит, фигуре и мале камене наруквице које су вероватно носила деца, али и велико складиште махунарки чије је семе очувано, упркос старости налазишта.

„Хиљадама година пре изградње пирамида, у периоду неолита, више становника је живело у сталним насељима. Мање су се селили, а више су се бавили пољопривредом“, појаснио је Варди.

Археолози су у Моци пронашли и остатке великих зграда са просторијама за становање, јавним дворанама и местима за молитву, као и уске уличице. Све то указује да је планирање изградње у том граду било на врло високом нивоу.