Руска научница за Спутњик: Нанороботима против ћелија рака

© Depositphotos.com / Ralwel Ћелике рака и нервне ћелије
Ћелике рака и нервне ћелије - Sputnik Србија
Група руских научника са Универзитета ИТМО у Санкт Петербургу наставља да развија револуционарни лек против онколошких обољења. Једна од водећих ауторки истраживања Катарина Гончарова открива за српску редакцију Спутњика детаље истраживања ДНК-наноробота који је у стању да уништава ћелије рака.

Руско истраживање које је привукло велику пажњу у свету медицине тиче се наноробота од ДНК фрагмента, који не само да ће моћи да уништи ћелије рака, него и да их препозна у целом телу. Научници активно раде на овом открићу које би могло да промени живот многих.

Из прес-службе Универзитета ИТМО су истакли да је цена још једна потенцијална предност предложеног концепта. Израда таквог наноробота чак и у лабораторијским условима кошта свега око 1.000 до 1.500 рубаља (15 до 20 евра).

Шта је наноробот, да ли је то таблета?

— ДНК-наноробот је формиран од секвенци ДНК које образују одређену структуру. Физички гледано, ово је раствор у коме су распоређени ланци ДНК. Они се сами групишу у структуру која може да „расплете“ заплетене РНК и да их пресече — и управо ова структура се назива наноробот. То се не може видети голим оком, чак ни под микроскопом. Међутим, процеси који се одвијају у раствору показују да он функционише како треба.

Како ДНК фрагменти идентификују ћелије рака и на који начин они препознају патогене протеине?

— ДНК наноробот не идентификује само ћелију рака. Он може да допре до било које ћелије, тим пре до патогене РНК гена КРАС. Током већине онколошких обољења, рад овог гена је поремећен и управо присуство његове патогене РНК стимулише производњу протеина који су одговорни за неконтролисану диобу ћелија тумора. ДНК-наноробот проналази и сече „штетну“ РНК.

Може се закључити да ДНК-наноробот не препознаје протеине, јер то није неопходно. Уколико се патогена РНК уништава тако што је ДНК-наноробот цепа, тада једноставно не долази до синтезе патогених протеина.

Како се врши „испорука“ наноробота до тумора?

— Циљ нашег истраживања је био да се докаже да сам концепт ДНК наноробота функционише. Како га „испоручити“ до ћелија рака, то је већ друга ствар, која захтева посебно истраживање. Теоријски постоји велики број метода испоруке различитих молекуларних структура у ћелије, али ниједна варијанта није идеална. Наш следећи корак је рад на решавању овог проблема. У току су радови на нано-контејнерима за циљане испоруке препарата у различите лабораторије, укључујући и ону на Универзитету ИТМО.

Када ће почети експерименти на живим ћелијама и животињама?

— У наредних неколико месеци планирамо да спроведемо експерименте на живим ћелијама. Затим прелазимо на тестирање на животињама. Све ће зависити од напретка претходне фазе истраживања.