Откривено зашто се срушио телескоп за лов на ванземаљце /видео/

© AP Photo / Danica CotoОпсерваторија и радио телескоп Аресибо у Порторику пре рушења
Опсерваторија и радио телескоп Аресибо у Порторику пре рушења - Sputnik Србија
Научници су открили могуће узроке због којих се срушио телескоп Аресибо опсерваторије, познат и као телескоп за лов на ванземаљце.

Радио телескоп у Аресибо опсерваторији у Порторику, познат нарочито из филмова „Контакт“ и „Голдфингер“, срушио се у децембру, а два тима научника који независно воде истрагу сада су нашли доказе о могућем узроку.

Један тим фокусиран је на испитивање 12 помоћних каблова, који су, заједно са још 24 главна кабла, држали конструкцију тешку 900 тона изнад великог огледала.

Тих 12 помоћних каблова додато је на конструкцију деведесетих година, када је инсталирана нова масивна висећа купола.

Први је попустио један од тих 12 каблова, тако што је испао из лежишта на једном од три торња на који је конструкција била окачена. Потом су почели да попуштају и други каблови, да би се конструкција на крају потпуно обрушила.

„Прелиминарна истрага је открила да постоји фабричка грешка у тим кабловима. Такође, процедура повезивања није урађена како треба, што је довело до пропадања структурних елемената. Али, коначни извештај тек треба да буде завршен“, рекао је Франциско Кордова, директор опсерваторије, преноси портал Спејс.

Друга истрага фокусирана је на главне каблове, постављене још приликом изградње телескопа шездесетих година 20. века.

Један од тих каблова почео је да пуца у новембру, иако су стручњаци утврдили да је његово оптерећење тек 60 одсто могуће носивости.

Кордова додаје како се анализирају и други фактори који су могли да утичу на стабилност телескопа, као што су старост, али и урагани и земљотреси који су погађали околину. У овом делу Порторика забележено је чак 10.000 земљотреса од изградње опсерваторије.

„Фактички, ми се тресемо све време. То је свакако могао да буде фактор у рушењу и стручњаци још анализирају ту могућност“, рекао је Кордова.

Он је додао да је у току рашчишћавање рушевина и да су већ уклоњени азимутска „рука“, која је усмеравала инструменте, као и висећа купола на којој су били антене и радарски одашиљач.

Демонтриран је и „тањир“ телескопа, промера 305 метара, а стручњаци процењују шта од њега може да буде сачувано. Опсерваторија Аресибо је, иначе, у власништву америчке Националне научне фондације.

Прочитајте још: