Widgets Magazine

Најновији Земљин континент Зеландија открива мистерије

© Фото : IODP

Експедиција ископавања дубоко у дно новооткривеног „седмог континента“ на Земљи понудила је ново разумевање историје Земље које помаже да се објасни како су биљке и животиње еволуирале у Јужном Пацифику.

Након двомесечне експедиције, научници су открили неких 70 милиона година старе тајне Зеландије, скривеног континента у Јужном Пацифику.

На шест различитих локација на дубинама већим од 1.250 метара научници су бушењем морског дна сакупили више од 8.000 примерака и стотине фосилних врста и забележили историјске промене у географији, вулканизму и клими Зеландије.

Са више од 90 одсто територије испод површине воде, континент обухвата острво Лорд Хау на источној обали Аустралије, француску територију Нове Каледоније и Нови Зеланд.

Карта некадашњег континента Зеландије

„Откриће микроскопских шкољки организама који су живели у топлим плићацима мора и спора и полена копнених биљака показало је да су се географија и клима Зеландије у прошлости драматично разликовали“, рекао је научни сарадник експедиције Џералд Дикенс са Универзитета Рајс (САД).

Експедиција је пружила увид у геолошке промене Земље, укључујући и промене кретања тектонских плоча Земље, промене у циркулацији океана и глобалној клими.

„Велике географске промене у северној Зеландији, која је приближно исте величине као Индија, омогућавају претпоставке за разумевање питања попут оног како су се биљке и животиње рашириле и еволуирале у Јужном Пацифику“, објаснио је научни сарадник експедиције Руперт Садерланд са Универзитета Викторија у Велингтону на Новом Зеланду.

Истраживачки брод JOIDES Resolution пре почетка нове експедиције
    Истраживачки брод JOIDES Resolution пре почетка нове експедиције

„Откривање некадашњег копна и плитког мора сада омогућава објашњење. Тамо су се налазиле стазе којима су се кретале животиње и биљке“.

Некада део древног суперконтинента Гондване, који се распао пре око 180 милиона година, верује се да се Зeландиjа одвојила од Аустралије и Антарктика око 100 милиона година касније.

Са површином од око пет милиона квадратних километара, Зеландија је проглашена за посебан континент почетком године, након што су научници открили да испуњава све неопходне критеријуме. Они укључују његову специфичну геологију, надморску висину изнад околине и кору која је дебља од обичног морског дна.

Слично:

Научници у чуду: Шта се дешава са овим глечером (видео)
    Научници затечени новим открићима: Масовно изумирање почеће већ у овом веку
    континент, експедиција, Зеландија, Пацифик