Сигнал из свемира трајао је само пола секунде и узбунио је цео свет

CC0 / pixabay / Радио сателит
Радио сателит - Sputnik Србија
Сигнал из свемира који је трајао само пола секунде и ухваћен је крајем априла ове године радио-телескопима на Земљи, узбунио је цео научни свет.

Угашена звезда са друге стране Млечног пута емитовала је пре тридесет хиљада година снажну мешавину радио и рендгенске енергије. Тај се сигнал се 28. априла 2020. надвио над Земљу, активирајући аларме опсерваторија широм света

Већина брзих радио-експлозија потиче са удаљености од стотина милиона светлосних година. Ова је дошла из Млечног пута.

Сигнал је био тамо и нестао је за пола секунде, али то је научницима било довољно да потврде да су открили нешто изванредно: прву брзу радио-експлозију која је настала од познате звезде у Млечном путу, наводи се у студији објављено 27. јула, пише Лајв сајенс.

Од свог открића 2007. године, ови сигнали су збуњивали научнике. Рафали снажних радио-таласа трају највише неколико милисекунди, али у том времену стварају више енергије него Сунце у једном веку. Научници тек треба да утврде шта узрокује ове експлозије, али као могућа објашњења предложили су све, од сударања црних рупа до сигнала ванземаљских бродова. До сада, сваки познати брзи радио-експлозивни талас потиче из друге галаксије, удаљене стотинама милиона светлосних година.

Овај сигнал је другачији. Посматрања телескопа указују да је прасак потекао од познате неутронске звезде – брзоокретног, компактног језгра мртве звезде, која спакује масу сунца у куглу величине града – на око 30 000 светлосних година од Земље. А можда се ради о још чуднијој класи звезда која се зове магнетар, а која је названа по невероватно моћном магнетном пољу које је у стању да избаци интензивне количине енергије много након што сама звезда умре. Сада се чини да су магнетари готово сигурно извор бар неких од многих мистериозних брзих радио-експлозивних таласа, написали су аутори студије.

„Никада нисмо видели експлозију радио-таласа, подсећају на брзи радио-рафал од магнетара", рекао је у изјави главни аутор студије Сандро Мерети са Националног института за астрофизику у Милану. „Ово је прва икада посматрана веза између магнета и брзих радио-експлозија.“

Магнетар, назван СГР 1935 + 2154, откривен је 2014. године када су научници видели како емитује снажне гама и икс-зраке у насумичним интервалима. Након што се неко време смирила, мртва звезда се пробудила снажном експлозијом рендгенских зрака крајем априла. Сандро и његове колеге открили су овај рафал сателитом „Интеграл“ Европске свемирске агенције (ЕСА), осмишљеним да хвата најенергичније појаве у свемиру. У исто време, радио-телескоп у планинама Британске Колумбије открио је експлозију радио-таласа који долазе из истог извора. Радио-телескопи у Калифорнији и Јути потврдили су брзе радио-експлозије сутрадан.

Експлозија радио-таласа и рендгенских зрака никада раније није откривена из магнетара, написали су истраживачи, снажно указујући на ове звездане остатке као на веродостојне изворе постојања ових сигнала.

Ово откриће је било могуће само зато што је више телескопа на Земљи и у орбити могло истовремено да хвата прасак, и то у многим таласним дужинама у електромагнетном спектру. Даља сарадња између институција неопходна је да би се ове тајанствене појаве довеле у фокус.

Прочитајте и: